Omega-3

Essentiële Vetzuren

De naam essentiële vetzuren geeft aan dat het vetzuren zijn die ons lichaam niet zelf kan aanmaken, terwijl wij ze wel nodig hebben om goed te kunnen functioneren. We zullen ze dus via onze voeding binnen moeten krijgen. Het gaat hierbij met name om omega-3 en omega-6. De ideale verhouding tussen omega-3 en omega-6 is 1:1, een goede balans is 1:3, maar bij het gros van de mensen is de verhouding 1:15 of hoger! Dit betekent dus dat we wel 15x meer omega-6 dan omega-3 binnenkrijgen! Deze scheve verhouding door dat grote tekort aan omega-3 kan weer leiden tot allerlei vage gezondheidsklachten, maar ook klachten zoals:

Hart- en vaatziekten, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, fibromyalgie, osteoporose, beroerten, migraine, aderverkalking;

Stemmingswisselingen, depressiviteit, angsten, alzheimer, Parkinson, geestelijke achteruitgang, slechte concentratie, (symptomen van) ADHD/ADD/HSP (hoogsensitiviteit);

Gewichtstoename, obesitas, diabetes, gewrichtspijn, zwelling, artritis, artrose, ziekte van Crohn, colitis ulcerosa, PDS, darmklachten, MS;

Allergieën, astma, hooikoorts, eczeem, psoriasis, acne;

Slecht/zeer langzaam herstel, slechte wondgenezing, menstruatieklachten, moeilijk zwanger kunnen worden, opvliegers;

Slaapproblemen, (zware) vermoeidheid, verminderd gezichtsvermogen.

Doordat de achteruitgang van je cellen zo langzaam gaat, realiseer je je vaak niet dat dit waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een tekort aan voedingsstoffen. Maar gelukkig is er iets aan te doen!

Omega-6

Het binnenkrijgen van omega-6 is niet zo’n probleem, daar krijgen we via brood, snoep, gebak, koekjes, alles waar ‘plantaardige vetten’ in verwerkt zitten (zoals bijvoorbeeld margarines en bak- en braadproducten, frituurvet), zonnebloemolie, enz. eigenlijk zelfs veel te veel van binnen.

Omega-6 is een onmisbaar bestanddeel van het celmembraan, een bouwstof van een groep hormonen en hormoonachtige stoffen, belangrijk voor ons immuunsysteem en van belang voor de bloeddrukregulatie. Nu klinkt dat natuurlijk geweldig en hoor ik je bijna denken “hoe meer, hoe beter”, maar helaas gaat die vlieger hier niet op. Een overdaad aan omega-6 in ons lichaam werkt namelijk ontstekingsbevorderend. Dit komt omdat de celwanden door het teveel aan omega-6 juist verharden en daardoor ondoorlaatbaar worden. De cellen zetten zichzelf hierdoor als het ware op slot: gezonde voedingsstoffen kunnen er niet meer in en alle afvalstoffen kunnen er niet meer uit. Dit zorgt uiteindelijk voor laaggradige (=continue) ontstekingen in ons lichaam, met allerlei gezondheidsklachten tot gevolg.

Omega-3

Vooral de omega-3 vetzuren zijn essentieel voor je gezondheid. Er bestaan drie soorten omega-3 vetzuren, namelijk ALA, EPA en DHA. Ze vormen een belangrijke bouwstof voor je hersencellen: onze hersenen bestaan voor meer dan 60% uit vet en daarvan is maar liefst 40% DHA. Ook zijn ze onmisbaar voor een gezonde opbouw van je celwanden en het zenuwstelsel, het reguleren van je bloeddruk en onze stemming. Bovendien werken ze ontstekingsremmend. Daarnaast vormen ze een essentiële grondstof voor hormoonachtige stoffen die allerlei processen in je lichaam regelen en ze zorgen voor een betere opname van vitamines, mineralen en ander voedinsstoffen.

Helaas is het door onze westerse leefstijl vrijwel onmogelijk om nog voldoende omega-3 uit onze voeding te halen. We krijgen dit vooral binnen via vette vissoorten zoals verse wilde zalm en haring, via algen, zeegroenten, (wal)noten, hennepzaad en in beperkte mate chiazaad en (vers gemalen) lijnzaad. Het is hierbij wel belangrijk om te weten dat ons lichaam de omega-3 vetzuren uit dierlijke producten (DHA en EPA) beter en veel efficiënter kan omzetten dan die uit plantaardige producten (ALA).

Disbalans Opheffen

Om de disbalans tussen omega-3 en omega-6 te verhelpen, is het belangrijk een kwalitatief goed visolie/algenolie supplement te slikken, waarbij de totox-waarde (totale oxidatiewaarde) de belangrijkste graadmeter is voor de kwaliteit. Hoe lager deze waarde, hoe zuiverder de olie. Ranzige olie werkt juist averechts en kan zelfs toxisch zijn.

In mijn praktijk werk ik met vloeibare visolie en algenolie (=vegan) met de hoogste zuiverheid en laagste oxidatiewaarde die momenteel verkrijgbaar is: 4. Vrijwel alle overige vis- en algenoliesupplementen zitten hier ver boven. Daarnaast bevat de visolie/algenolie een zeer hoge dosering DHA en EPA, waardoor je in relatief korte tijd een positief effect zult merken. Omdat onze cellen minimaal 120 dagen nodig hebben om zich te vernieuwen, slik je de visolie/algenolie voor minimaal 6 maanden. Voordat je start met innemen van de olie raad ik je aan om via een vingerpriktest de verhouding tussen de omega-3 en omega-6 vetzuren in kaart te brengen. Dit kan onder mijn begeleiding of je doet dit zelf thuis. Vervolgens start je in de eerste maand met een dubbele dosis, om je cellen een boost te geven. In de vijfde maand doe je vervolgens een tweede test en kun je zelf constateren hoe krachtig je vetzuurbalans verbetert en herstelt!

Essentiële Vetzuren & Zwangerschapswens

Omega-3 speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van prostaglandines. Deze zijn een belangrijk onderdeel van het sperma, zorgen voor meer rijping van de eicel, maken de baarmoeder klaar voor bevruchting en stimuleren de eierstokken. Ook zorgt omega-3 bij een uiteindelijke zwangerschap voor het in standhouden van de zwangerschap, doordat het een belangrijke bouwstof is voor diverse hormonen die hier bij betrokken zijn (zoals progesteron).

Essentiële Vetzuren & Zwangerschap

Essentiële vetzuren en dan met name omega-3, zijn zeer belangrijk om een optimale groei bij je kindje te bewerkstelligen, bijvoorbeeld voor de aanleg van de hersenen (deze bestaan voor zo’n 60% uit vet, vooral omega-3/DHA), de celopbouw, opbouw van het immuunsysteem en de aanleg van het zenuwstelsel. Bovendien verminderen omega-3 vetzuren de kans op allergieën en vroeggeboorte, plus de oogontwikkeling verloopt beter (het netvlies bestaat voor zo’n 60% uit DHA).

In de laatste drie maanden van de zwangerschap nemen de hersenen van het kindje zo’n drie keer in volume toe en gebruiken hiervoor alle omega-3 die ze te pakken krijgen. Als de moeder deze in onvoldoende mate binnenkrijgt, wat vaak het geval is, pakt het kindje dit dus van de moeder: hallo zwangerschapsdementie! Uit onderzoek blijkt dat veel vrouwen na hun bevalling een tot 50% lager omega-3 niveau hebben.

Het innemen van voldoende omega-3 tijdens de zwangerschap heeft ook diverse gunstige effecten op het kindje ná zijn geboorte, zoals een hogere intelligentie, betere communicatieve en sociale vaardigheden, minder risico op gedragsproblemen als AD(H)D, autisme en agressie en minder risico op een ontwikkelingsachterstand, hersenverlamming en overgewicht.

Overigens speelt vitamine D ook een belangrijke factor tijdens de zwangerschap. Vitamine D is nodig voor de opname van calcium, wat weer zorgt voor een optimale ontwikkeling van de botstructuur van het kindje. Daarnaast speelt vitamine D een belangrijke rol bij een normale werking van het immuunsysteem.

Essentiële Vetzuren & Kinderen

Vooral voor een opgroeiend kind is het zeer belangrijk om al vanaf jonge leeftijd (en het liefst zelfs al vanaf de zwangerschap) de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen die het nodig heeft om zich zo optimaal mogelijk te kunnen ontwikkelen. Hier heeft het namelijk de rest van zijn leven profijt van!

In de eerste jaren van een kind maken het lichaam en vooral de hersenen een enorme ontwikkeling door. Onze hersenen bestaan voor zo’n 60% uit vet en daarvan vormen de DHA’s uit omega-3 met 40% het belangrijkste onderdeel. Je zult begrijpen dat het daarom bijna noodzakelijk is dat een opgroeiend kind dat volop in ontwikkeling is voldoende en zo zuiver mogelijk omega-3 vetzuren binnen krijgt. Ook heeft een kind hierdoor minder risico op  gedragsproblemen als AD(H)D, autisme en agressie en minder risico op een ontwikkelingsachterstand, hooikoorts, luchtwegklachten, huidproblemen en allergieën.

Aanschaf / meer informatie

Heb je interesse in het aanschaffen van de visolie/algenolie (vegan) of zou je hier eerst nog wat meer informatie over willen ontvangen, neem dan even contact met mij op. Ik leg het je graag allemaal uit.